Reklama na płocie a prawo. Jak zarobić na udostępnieniu płotu?
Reklama na płocie – jakie zasady obowiązują?
Zasady reklam na budynkach czy ogrodzeniach regulują zapisy prawa nie tylko ogólnokrajowego, ale i miejscowego. Zasady dotyczące nośników na płotach uchwalają władze samorządowe, czyli np. rada gminy. W przepisach prawa miejscowego należy zatem szukać warunków dotyczących materiałów, rozmiarów czy typów nośników dozwolonych na danym terenie.
Reklamy na płocie zwykle można umieszczać, jeśli ogrodzenie znajduje się w określonej odległości od jezdni. Przepis art. 43 ust. 1 ustawy o drogach publicznych mówi o minimalnych odległościach obiektów budowlanych, w tym tablic reklamowych, od zewnętrznej krawędzi drogi publicznej. Dopuszczalne oddalenie od jezdni musi wynosić:
- przy autostradzie – na terenie zabudowanym 30 m, poza terenem zabudowanym 50 m;
- przy drodze krajowej – na terenie zabudowanym 10 m, poza terenem zabudowanym 25 m;
- przy drodze ekspresowej – na terenie zabudowanym 20 m, poza terenem zabudowanym 40 m;
- przy drodze wojewódzkiej lub powiatowej – na terenie zabudowanym 8 m, poza terenem zabudowanym 20 m;
- przy drodze gminnej – na terenie zabudowanym 6 m, poza terenem zabudowanym 15 m.
Można jednak uzyskać pozwolenie na montaż reklamy bliżej drogi, ale trzeba udać się z prośbą do stosownego organu, który zależy od typu trasy, przy jakiej chce się zamontować baner, czyli np. do starostwa. Aby wywiesić plakat reklamowy na płocie przy posesji prywatnej, zawsze zgodę musi wyrazić właściciel działki, do której przynależy ogrodzenie.
Nośnik reklamowy na płocie – czy da się na tym zarobić?
Właściciele posesji w atrakcyjnych lokalizacjach mogą zarabiać na wynajmie powierzchni pod reklamę. Jeśli odpowiada im pokrycie ich ogrodzenia wokół nieruchomości banerami, mają szansę zawierać umowy z firmami chcącymi się reklamować w danym miejscu. Pozwala to na regularny dochód na indywidualnie ustalonych warunkach.
Dla reklamodawców najem ogrodzenia pod reklamę również bywa opłacalny, ponieważ koszty są przeważnie niższe niż w przypadku konstrukcji na wielkie billboardy. Nośniki reklamowe na płotach zwracają uwagę zarówno przejezdnych, jak i przechodniów. Trzeba jedynie uzyskać zgodę stosownych organów lokalnych i ustalić warunki z właścicielem posesji.